Torek, 21. januar 2020
Festivalske priprave na jubilejni Teden slovenske drame
Z novinarske konference pred 50. Tednom slovenske drame
50. Teden slovenske drame
Izbor predstav
Utemeljitev
V drugem, zaključnem letu svojega mandata sem si za jubilejno 50. izvedbo festivala Teden slovenske drame ogledal 48 predstav, od teh jih je bilo uradno prijavljenih 28. V živo sem si ogledal 43 predstav, pet pa na videoposnetku, med slednjimi so bile tri predstave iz tujine, saj se je vodstvo Prešernovega gledališča Kranj odločilo, da za jubilejno izvedbo festivala konkurirajo tudi predstave, ki so nastale v tujini po slovenski dramski predlogi.
Predstave, ki sem si jih ogledal, so bile premierno uprizorjene leta 2019 v produkciji tako institucionalnih kot tudi drugih gledaliških hiš in ustanov. Svoj izbor sem zasnoval predvsem med izrazito dramskimi teksti, pri ogledu pa se nisem odrekel predstavam, ki svoj jezik razvijajo v različnih inačicah dramskih, postdramskih, performativnih in drugih poetik, s katerimi nakazujejo nova iskanja znotraj sodobne gledališke govorice. Izbiral sem tudi med predstavami z izrazitim režijskim branjem v povezavi z uprizoritveno poetiko in estetsko inovativnostjo. Osnovni kriterij pa je bila vsebinska in estetska celovitost ter slojevitost izvedbe posameznih predstav, ne nazadnje pa tudi vse tisto, s čimer se je posamezna predstava dotaknila moje estetske, družbene, socialne in civilne zavesti.
Letošnje predstave, ki sem jih uvrstil v tekmovalni in spremljevalni program, so tako s tematskega kot tudi z estetskega vidika precej različne, po mojem mnenju pa jih vendarle povezujejo teme, ki se dotikajo temeljnih vprašanj človekovega bivanja. Od preizpraševanja krivde do odgovornosti oziroma neodgovornosti posameznika do sočloveka in družbe, odgovornost družbe do posameznika, razpad družine kot prispodoba razpada samega naroda, nesmisel izdajstev in maščevanj, veliko je vprašanj, ki se odpirajo na temo ljubezni in erosa, ženskega vprašanja pa tudi na temo neizrekljive samote in samotnosti, iskanja lastnega obraza, človekovega cinizma ter mnogoterih eksistenčnih in eksistencialnih vprašanj, ki jih človeku postavlja sodobni družbeni ustroj, ki mu prepogostoma izničuje dostojanstvo in pred katerim je človek skoraj vselej nemočen.
Sicer pa se je v meni v dveh letih utrdila misel, da slovenski teater ostaja na visoki estetski ravni, v njem pa si tudi igralci, avtorji in režiserji mlajše generacije suvereno utirajo pot.
Ob tem mi dovolite še kratko misel: zato, da bi se jubilejna 50. izvedba Tedna slovenske drame v popolnosti osmislila, bi si želel, da vodstva gledališč, ki bodo sodelovala na festivalu, storijo vse, da se predstave tako v tekmovalnem kot tudi v spremljevalnem programu odigrajo tu, kjer ima festival svoj domicil, v Prešernovem gledališču in na lokacijah, za katere se bo organizator dogovoril s posameznimi gledališkimi hišami ali skupinami.
Pred razgrnitvijo programa ter ob zaključku svojega mandata izražam zahvalo vodstvu Prešernovega gledališča za ponovno izkušnjo, izkazano zaupanje in bližino, saj je samotno delo selektorja kdaj pa kdaj vendarle potrebovalo logistično podporo. Ravno tako se zahvaljujem vsem gledališkim hišam in skupinam, ki so vselej poskrbele za nemoteno opravljanje moje naloge, in ne nazadnje tudi vam novinarjem, ki iz leta v leto sledite festivalu in o njem poročate.
Marko Sosič
pisatelj in režiser,
selektor Tedna slovenske drame 2020
TEKMOVALNI PROGRAM
(vrstni red ne pomeni hierarhične lestvice)
- Simona Semenič: TO JABOLKO, ZLATO, režija Primož Ekart
Zavod Imaginarni, koproducenti Cankarjev dom, SNG Drama Ljubljana in Mestno gledališče ljubljansko
- Neda R. Bric: DR. PREŠEREN, režija Neda R. Bric
Prešernovo gledališče Kranj
- Dane Zajc: GRMAČE, režija Nina Rajić Kranjac
Drama SNG Maribor, koprodukcija s Konservatorijem za glasbo in balet Maribor
- Avtorski projekt POGOVORI O LJUBEZNI, režiser Jernej Lorenci
SNG Drama Ljubljana, Kraljevo gledališče Zetski dom na Cetinju (Črna gora)
- Slavoj Žižek: ANTIGONA, režija Angela Richter
Hrvaško narodno gledališče v Zagrebu (Hrvaška)
- Andrej Rozman - Roza: BAAL, režija Vito Taufer
Slovensko mladinsko gledališče
- Katarina Morano, Žiga Divjak: SEDEM DNI, režija Žiga Divjak
Mestno gledališče ljubljansko
SPREMLJEVALNI PROGRAM
(vrstni red ne pomeni hierarhične lestvice)
- Nejc Gazvoda: MOSTOVI IN BOGOVI, režija Aleksandar Popovski
Drama SNG Maribor
- Varja Hrvatin: VSE SE JE ZAČELO Z GOLAŽEM IZ ZAJČKOV, režija Eva Kokalj
Produkcija: Društvo KUD Krik, koprodukcija: JSKD v sodelovanju z Novo pošto
- Po motivih Marka Breclja in Marka Mlačnika: BIOKOZMIZEM::IZREKA, režija Dragan Živadinov
Zavod Delak
- Iztok Mlakar: TUTOŠOMATO, režija Vito Taufer
SNG Nova Gorica, Gledališče Koper
- Vinko Möderndorfer: LEP DAN ZA UMRET, režiser Mikhail Zayets
Dramsko gledališče iz Novorusiska (Rusija)
Prenesi datoteke
- Izbor predstav in utemeljitev selektorja Marka Sosiča [docx, 85 KB]